groep 7/8

Voorstelling in het theater

laat me met rust!

Kindercabaret door Jasper Smit

Tienplussers staan op losse schroeven en daar horen grote kleinkunstliedjes bij.

Daarom zingt Jasper Smit over ouders die niet eens een elektrische fiets voor je kopen. En over zó iets ergs hebben uitgevreten dat je bang bent dat je vader je onterft. Over slecht zijn op school terwijl je goed bent in van alles. En over met rust gelaten willen worden als je op je kamer zit.

Jaspers liedjes zijn gemaakt om te raken én om de tongen los te maken. En wanneer het eerste sterke verhaal uit het publiek komt, is het hek van de dam: want wanneer dacht jij dat je vreselijk straf van je vader zou krijgen? 


beleving in de grote stad

IFFR – Filmfestival 

Filmbezoek & workshop tijdens het Filmfestival 

Boek je de IFFR Festival bootcamp, dan krijg je een complete beleving. Tijdens het festival krijg je 5 korte films te zien met een moderator van het festival. Thema: Verder kijken. Iedereen heeft een eigen gekleurde bril waardoor er naar de wereld gekeken wordt. Deze gekleurde zonnebril wordt gevormd door alles dat je leert, hebt meegemaakt, je karakter, de mensen om je heen, waar je woont, Deze films gaan over personen die de wereld bekijken vanuit hun eigen bril en zich niet genoeg inleven in de ander. Juist door je te proberen in te leven in iemand anders, en door iemand anders te leren kennen, kan je de wereld proberen door een andere bril te bekijken. Met ‘Verder kijken’ laat IFFR leerlingen met een andere blik naar films kijken.

Daarnaast krijg je een workshop in de klas door een filmmaker en zijn er uiteraard voorbereidende en verwerkende lessen beschikbaar die de leerkracht zelf kan doen. 


tentoonstelling in het museum

Kunst Smaken

Maak een zelfportet naar jouw smaak in Stedelijk Museum Schiedam

In deze museumles staat beleving centraal. Iedereen ervaart een kunstwerk op een andere manier, want: smaken verschillen. In deze interactieve les kijken kinderen naar kunst, zichzelf en leren zo ook over de ander. Met leuke opdrachten in het museum en gesprekken over de kunstwerken van tentoonstellingen die op dat moment in het museum te zien zijn. Waarom spreekt een kunstwerk je aan, en een ander werk weer helemaal niet? Moet een kunstwerk mooi zijn? Welke functie heeft kunst?

De museumles start gezamenlijk met een kennismaking van de kinderen en museumdocenten. Daarna gaat de groep in twee kleine groepen aan het werk in het Atelier en het museum. Een interactieve rondleiding wordt afgewisseld met actieve en creatieve opdrachten. Het resultaat is een zelfportret wat niet hoeft te lijken maar toch helemaal jou is. De groepen doen dezelfde activiteiten maar in een andere volgorde.